vrijdag 22 september 2017

Geschreven door Tom Steenbergen
vrijdag 08 september 2006
Weinig golven

Dit jaar hebben we het 'Stocken Träff' bezocht, een zeekajak symposium op het eiland Orust in Zweden. Dit treffen wordt georganiseerd door Orust Kajak, een zeekajak centrum in het plaatsje Stocken.
Naast de 'moderne' zeekajak krijgt de traditionele zeekajak ook steeds meer aandacht op dit symposium. Dit jaar werd er bijvoorbeeld voor het eerst een 'groenland' stijl rolcompetitie gehouden. Volgens de mensen van qajaq.se (Magnus en Sten) moeten we hier aan mee doen, we hebben tenslotte een 'traditionele' kajak en we beheersen meer dan 1 rol.

Brug naar Tj�rn
Donderdag - 24-08.
Om 4 uur gaat de wekker, brr wat vroeg. Maar goed we moeten dan ook een flink eind rijden voor een weekeindje peddelen. Om 4:15 uur Dick opgehaald en door naar de kanovereniging om de kajak's op de auto te binden. Uiteindelijk rijden we om 5 uur de snelweg op en kan de reis beginnen. We gaan via Duitsland en Denemarken en maken tweemaal de oversteek met de veerboot (Puttgarden-Rödby en Helsingör-Helsingborg), dat breekt de reis een beetje en kunnen we lekker een bak koffie drinken. Na ongeveer 12 uur (17:00) rijden, zien we dat we onze bestemming naderen (de brug naar Tjörn) en een half uur later staan we dan op de camping.
We worden opgewacht door Sten, want we willen toch zoveel mogelijk de traditionele kajaks bij elkaar hebben staan.

Vrijdag - 25-08.
Vandaag gaan we de omgeving eens verkennen en we peddelen onder een waterig zonnetje richting de zuidpunt van Härmanö.

Torn�
Onderweg komen we een prachtige schoener tegen die helaas niet onder zeil vaart en diverse malen zien we andere kajakkers op het water. Eenmaal buitengaats staat er helaas te weinig wind voor enige golven van betekenis. We peddelen een klein stukje naar het zuiden en gaan op Tornö aan land om te lunchen. Als we het eten op hebben klimmen we nog even naar boven om een goed overzicht te krijgen van de archipel. Aan het einde van de middag verzorgt Freya Hoffmeister een 'Groenland' stijl roldemonstratie. Ook al hebben we het al eens eerder gezien, het blijft toch indrukwekkend om te zien en het herinnert ons eraan dat we nog veel te leren hebben als we dit ook allemal onder de knie willen krijgen.

Zaterdag - 26-08.
Vandaag is de rolcompetitie en omdat is gebleken dat de butterfly niet meetelt, is Dick al vroeg uit veren om nog even snel een tweetal ruwe Norsaq's (speerwerper) te maken. Hiermee rollen moet dan toch ook lukken (Dick wel, maar mij niet).
Als de Norsaq's klaar zijn, gaan we met Niklas en zijn broer Pär een stuk peddelen.

Dick maakt norsaq
Dick maakt een Norsaq

We doen hetzelfde rondje als gisteren, maar dan in omgekeerde volgorde. Eerst door het nauwe kloofje tussen Tornö en Vallerö en dan buitenom naar de zuidpunt van Härmanö. Een beetje rondgepeddelt tussen de rotsen door nu er niet te veel zeegang is en dan heerlijk relaxed gelunched op een populaire pauzeplek.
's Middags doen we mee aan de rolcompetitie en vooraf gaan we nog een beetje oefenen. Met een deelnemersveld van 16 is het een goedbezette competitie. De meeste deelnemers blijken meer te beheersen dan mij, maar Dick brengt het er goed vanaf met de nieuwe Norsaq en wordt 9de in de eindklassering met 44 punten. Sten, de organisator, wordt winnaar met 164 punten.

Zondag - 27-08.
Rond een uur of half 11 vertrekken we voor een tocht rond het eiland Härmanö. We gaan op pad met Magnus en Sten van Qajaq.se en Nils die we gisteren hebben ontmoet tijdens rolcompetitie gaat ook mee. Allereerst gaan we richting Gulholmen, een lieflijk dorpje aan de noordzijde van het eiland, vroeger een vissersdorp waar het leven hard was, inmiddels geworden tot een vakantiedorp.

Crook of the elbow - Dick
Langs de kust staan vele blokhut-achtige huisjes waar de mensen uit de omgeving en grote stad hun vrije tijd doorbrengen. Langs de noordpunt van Härmanö komen we buitengaats en alhoewel de wind wat sterker is dan de afgelopen dagen, zijn de golven niet hoger dan een centimer of 30. Maar dat geeft ons wel de gelegenheid om dicht onder de kust door te peddelen en op ons 'gemak' tussen rotsblokken door te glijden.
We lunchen op een rots eiland. Magnus gaat op zoek naar een snack in de vorm van mosselen. Die dingen zijn hier echt groot. Na de lunch door naar Tornö en dan terug naar Stocken. We krijgen nu een gigantische regenbui op ons hoofd en af en toe is het zicht niet meer 100 meter.
Omdat de regen blijft aanhouden gaan de meesten vandaag toch maar naar huis alhoewel sommigen zich hadden voorgenomen om tot maandag te blijven. Na de regenbui blijkt het water in onze voortent te staan en zijn we genoodzaakt om onze bagage in de auto te zetten.

Maandag - 28-08.

Stocken
7:30 uur, wat een &^%$# weer, het regent nu al sinds 6 uur aan één stuk door en als we buiten de tent komen dan ziet het er naar uit dat dit de rest van de dag zo blijft (zoals ook voorspeld door de Zweedse weerstations). In plaats van te blijven en door de regen te peddelen besluiten we om de boel in te pakken en ook naar huis te rijden. Zo'n uur later is alles ingepakt en rijden we weer richting Amersfoort - Nederland, waar we om 22:00 uur aankomen.
Het was een fantastisch weekeinde, dat zeker voor herhaling vatbaar is.

Blader verder:

Recreatie huizen op R��n
Roll demo Freya

Magnus spine setup

Laatst geupdate op ( zaterdag 18 november 2006 )