maandag 26 juni 2017

Logboek
Rollen met Helen Wilson PDF Afdrukken E-mail
dinsdag 21 juni 2011

Afgelopen weekeinde, 18 en 19 juni, waren de Groenland stijl rolling-clinics door Helen Wilson op camping het Stoetenslagh.
Samen met mijn zoon Marnix ben ik hier naar toe geweest om meer te leren over het Groenland stijl rollen en de boel weer eens bij te schaven.
De organisatie was in handen van Freek en Andre, die op deze camping al vaker workshops Groenland stijl rollen organiseren. Aan Groenland stijl kajaks was geen gebrek dankzij de sponsoring door kajakcentrum Arjen Bloem  en Tahe Marine Kayaks. De deelnemers konden kiezen uit de diverse Tahe Greenland's of de Black Pearl van Seabird Designs (tot voor kort alleen als zelfbouw kajak te krijgen).

Rollen met Marnix PDF Afdrukken E-mail
maandag 28 september 2009

Balance Brace Marnix Eindelijk even tijd om een stukje toe te voegen aan de website. Een week of 2 geleden ben ik met mijn zoon Marnix naar Seumeren geweest, een recreatieplas bij Barneveld/Voorthuizen. Hij wilde nu toch wel eens leren eskimoteren. Oorsponkelijk zou dit gebeuren tijdens de vakantie in Italie, maar dat is er daar op een of andere manier niet van gekomen.

Na het wennen aan onder de kajak hangen en een paar keer de balance brace en scullen oefenen, begonnen we met het echte werk.
En al bij de eerste keer kwam Marnix nagenoeg zonder hulp boven en zo'n vijf minuten later al zonder enige hulp.
Je kan je voorstellen dat ik naast verbaasd ook erg trots ben.

Ga naar de pagina om het filmpje op YouTube te bekijken.

Eerste vaart Black Pearl in Zeeland PDF Afdrukken E-mail
dinsdag 27 januari 2009

Monique in de Black Pearl

Het is zover: zondag 25 januari is de Black Pearl voor het eerst in het zoute water gegaan, op het beschutte Veerse meer. Het voelde fantastisch: uit de werkplaats en nu in het water. Het peddelen was heerlijk: de kajak reageert heel direct, is erg wendbaar en rolde makkelijk ( ik had geen zitje, voetsteun of andere vormen van steun dat was wel een beetje stuntelen) De BP voelt iets wiebeliger dan mijn “gewone” kajak (een Avocet) maar dat en de kleinere kuip is een kwestie van langzaam wennen…..

Boswandeling op Ameland (Holwerd - Nes) - 31 mei PDF Afdrukken E-mail
zaterdag 04 oktober 2008
Het was vanochtend weer vroeg op om af te reizen naar het noorden van het land. Om 9 uur verzamelen op de veerbootpier bij Holwerd. Onder een zwaarbewolkte lucht en vreemd aangekeken door de toeristen die de met de veerboot naar Ameland gaan, steken we met 6 peddelaars van wal. Het is 5 over 10. We steken de vaargeul over zetten koers (0°) richting boei xx in de geul die "boven"de vaargeul van de veerboot loopt. Vanaf deze boei volgen we de geul, met de stroom mee om zoveel mogelijk te profiteren van de eb stroming.

TKBN tocht IJmeer PDF Afdrukken E-mail
maandag 31 maart 2008

Even uitblazen achter Pampus
Op zondag 30 maart was een tocht gepland door de TKBN, en wel van het Almeerderzand naar Durgerdam en weer terug. Tom was Helaas verhinderd en zo vertrok ik 's morgens in alle vroegte (die nacht was de klok vooruitgezet, dus een uur minder slaap) naar Flevoland. Na een kwartiertje wachten begonnen de eerste vaarders te arriveren en konden we na het gebruikelijke begroeten onze boten afladen en inpakken.

Zeven nieuwe peddels PDF Afdrukken E-mail
zondag 28 oktober 2007

Zeven nieuwe peddels
Zeven nieuwe peddels (foto: Hans Heupink)
Gisteren hebben 7 deelnemers 7 peddels uit het hout gesneden die zij op donderdag zorgvuldig in elkaar hadden gelijmd.

De dag begon om negen uur met een kop koffie of thee en uitleg. Daarna was het hard werken geblazen om alle stappen uit te voeren en zodoende de stukken hout langzaam te transformeren in peddels.

De laminaten zijn dit jaar samengesteld uit grotendeels red ceder met een essen kern en eiken strips langs de bladen. We hadden een mooi stukje mahonie op de kop getikt voor de tips. Dit geeft uiteindelijk een fraaie rode en harde tip, maar tijdens het bewerken is gebleken dat het bij het schaven snel afbrokkeld.

Na een lange dag van schaven, aftekenen en schaven wordt er trots geposeerd en kunnen de peddels mee naar huis om daar afgewerkt te worden met wat schuurpapier en lijnolie.

Peddelen rond de Roggenplaat - Oosterschelde PDF Afdrukken E-mail
woensdag 24 oktober 2007

Op zaterdag 14 oktober zijn we een dagje wezen peddelen met de TKBN op de Oosterschelde. Een dag van erg vroeg opstaan, weinig wind, veel zon en fraai stuk Zeeuws water om te peddelen rondom de Roggenplaat. Vanaf de Zeelandbrug naar de Oosterscheldekering en terug. Echt genieten.

Rollen met Maarten PDF Afdrukken E-mail
dinsdag 23 oktober 2007

scullen

Vrijdag (22 september) ben ik met Maarten naar het strand bij Bunschoten geweest om hem les te geven in het eskimoteren. Maarten heeft al twee keer deelgenomen aan de zwembadcursus van K.V. Keistad, maar kan nog niet helemaal boven komen. We hadden hier al een tijdje een afspraak voor staan, maar tot nog toe was er steeds iets tussen gekomen. Nu eindelijk de kans waargenomen om eens te kijken of de "wavepiercer" zich leent voor rol lessen.
(de orca op de achtergrond hadden we net gevangenWink)

Lees meer...

Strakke blauwe lucht, harde wind en Dubside tijdens Stocken Symposium - Orust - Sweden PDF Afdrukken E-mail
maandag 24 september 2007

Zon en harde wind

Een harde wind op de zaterdag (10 - 14 m/s, 5 - 6 Bft) en de  zondag (14 - 22 m/s, 6 - 7 Bft) kenmerkten het Stocken symposium dit jaar en dat onder een strakke blauwe lucht. Garantie voor hoge golven en een fikse zonnebrand.

Grevelingen 14 juli 2007 PDF Afdrukken E-mail
woensdag 15 augustus 2007

Grevelingen 14 juli 2007Voor de 14de juli stond een tocht gepland naar de Aardappelbult, maar de weersverwachtingen gooien roet in het eten en de leiding wijkt uit naar het Grevelingenmeer.
Aldus hebben we een rondje Hompelvoet gevaren op de Grevelingen met als begin en eindpunt een surfstrandje nabij de Springersdiephaven aan de Gervelingenzijde.
De wind was behoorlijk stevig. Vanuit de haven zijn we eerst richting Port Zelande gevaren, daarbij netjes om de gele zone heengepeddeld.
Dan ging het met een stevige 5-6 in de rug riching Archipel waar de lunch was gepland. De golven droegen hun steentje bij en kreeg iedreen de kans om af en toe een lekker stukje te surfen.

zeekamp TKBN juni 2007 PDF Afdrukken E-mail
woensdag 06 juni 2007

zeekamp juni 2007Omdat Tom en ik hadden besloten dit jaar ons ZV te gaan halen hadden we bij de planning van onze zeetochten het TKBN zeekamp van juni ingepland. Na aanmelding kregen we een hoop heldere informatie en daarmee gewapend togen we naar Ellemeet op Schouwen-Duiveland.

Daar troffen we een grote groep auto's met een bonte verzameling van allerlei merken boten. Eerst werd de tent opgezet en daarna was het om kwart over negen tijd voor de voorbespreking. Daar werden eerst de instructeurs voorgesteld en kon iedereen zich inschrijven in de diverse groepen. Tom en ik kozen uiteraard de ZV-groep en sloten ons aan bij 11 anderen. Na een rondje voorstellen waarbij iedereen aangaf wat de ervaring en de wensen waren  werd door de instructeurs meegedeeld dat we op zaterdag naar het Springersdiep zouden gaan om eerst wat basistechnieken te oefenen en dan later de branding op te zoeken boven de noordoostpunt van de Aardappelbult.  Daarmee was het bedtijd geworden zodat we om 9:00 uur weer bij de ochtendbespreking konden zijn.

14 april 2007 - Voordelta PDF Afdrukken E-mail
zaterdag 14 april 2007

VoordeltaDit is de eerste tocht dit jaar op het zoute water van de zee. We (Dick en Tom) hebben ons aangemeld voor een peddeltocht in de Voordelta olv Hans Heupink. Met een groep van 10 vaarders steken we van wal aan het zuideinde van de Brouwersdam. Als we voldoende ver op het water zitten, zetten we koers naar het noorden richting de vuurtoren op de punt van Goeree-Overflakkee.
Vanwege de windkracht staan er slechts kleine golven en na anderhalf uur peddelen gaan we door een branding van 30cm rustig net voorbij de vuurtoren landen om in een waterig zonnetje te lunchen.

Tijdens de lunch worden we links en rechts belaagd door kitebuggies, die ondanks de beperkte windsnelheid toch al behoorlijk hard gaan. Leuk om te zien.

Verslag Qajaq Treffen 2006 PDF Afdrukken E-mail
vrijdag 29 september 2006
RoldemoVrijdag om kwart over twee rijden we bij de Rhederlaag het grasveld op, om op te bouwen voor het tweede Qajaq Treffen in Nederland. Op dezelfde plaats als vorig jaar hangen we de touwen weer op voor de touwgymnastiek, met daarboven een mooi dak voor het geval het gaat regenen en zetten we de tent ernaast.
Aan het einde van de middag komt ook Freya aan rijden in haar grote camper en al gauw zitten we in de kajak's om alvast weer wat rollen te oefenen en natuurlijk om Freya's qaanaaq ss, de 'sexy hexy', uit te proberen. En het moet gezegd worden, het is een uitstekende kajak om in te leren rollen.

Stocken Traff Zweden 2006 PDF Afdrukken E-mail
vrijdag 08 september 2006
Weinig golven

Dit jaar hebben we het 'Stocken Träff' bezocht, een zeekajak symposium op het eiland Orust in Zweden. Dit treffen wordt georganiseerd door Orust Kajak, een zeekajak centrum in het plaatsje Stocken.
Naast de 'moderne' zeekajak krijgt de traditionele zeekajak ook steeds meer aandacht op dit symposium. Dit jaar werd er bijvoorbeeld voor het eerst een 'groenland' stijl rolcompetitie gehouden. Volgens de mensen van qajaq.se (Magnus en Sten) moeten we hier aan mee doen, we hebben tenslotte een 'traditionele' kajak en we beheersen meer dan 1 rol.

Een Tuilik maken van neopreen PDF Afdrukken E-mail
woensdag 15 februari 2006
tuilik in qajaqAangespoord door een discussie op het qajaqUSA forum over de bestelling van materiaal voor het maken een neopreen Tuilik. en doordat we de voordelen van de Tuilik (van neopreen) hadden ervaren tijdens het oefenen van rollen op het Qajaq Træf in Denemarken, zijn wij deze winter ook aan de slag gegaan om een Tuilik van neopreen te maken.
In eerste instantie was het de bedoeling om mee te doen met de bestelling in de VS, maar gelukkig zijn we achter een adres in Italie gekomen die voor concurrerende prijzen ook vellen neopreen kan leveren. Maar vanuit Italie zijn de transportkosten een stuk lager en hoeven we geen invoerrechten te betalen.
Samen met een aantal qajaq enthousiasten uit Turnhout (B) hebben we in totaal 7 vellen neopreen uit Italie laten komen (5 dubbelzijdig gevoerd en 2 enkelzijding gevoerd).

Verslag Qajaq Treffen 2005 PDF Afdrukken E-mail
dinsdag 22 november 2005

ropes trainingDit jaar organiseerden Tom en ik voor het eerst het Qajaq Treffen. Het idee was om te proberen het traditionele kajakken in de lage landen wat meer bekendheid te geven door een activiteit samen te laten vallen met de veluwerally.  Op vrijdagmiddag inladen en dan op weg naar Rhederlaag. We hadden meer aanmeldingen gekregen dan verwacht en het zag er naar uit dat het dat weekend goed weer zou worden.

Qajaq Traef Denmark 2005 PDF Afdrukken E-mail
donderdag 08 september 2005

ImageAan het einde van de donderdagmiddag, na een autorit van 9 uur, komen we aan op het  Havkajak centre Svendborg  voor het jaarlijkse Deense Qajaq Træf op 2, 3 en 4 september. Dit zeekayak centrum is werkelijk prachtig gelegen aan de zuidkust van het kleine Tåsinge (net ten zuiden van Funen). In het nederlands worden worden we verwelkomd door Lenze Middelberg die dit centrum runt.

We zetten onze tent op aan de rand an het veld en hebben zo slechts een smalle rij struiken tussen ons en de zee. Op vrijdag komen ook de organisatoren van het Træf aan op het Havkayak centre.

Eerste workshop peddel maken geslaagd evenement PDF Afdrukken E-mail
zaterdag 28 mei 2005

ImageAfgelopen zaterdag, 28 mei, is voor het eerst een workshop peddel maken gegeven bij K.V. Keistad. Onder leiding van Dick en Tom hebben een drietal cursisten (Gerard, Hans & Niklas) hun eigen tradionele peddel gemaakt.

Nadat Tom aan de hand van een schema heeft uitgelegd welke stappen er moeten worden doorlopen, krijgen de cursisten een flinke balk grenen om de peddel van te maken. Op de balk worden de eerste lijnen gezet en het duurt niet lang voordat de eerste spaanders uit de electrische schaaf worden gespuugd.